Semestern lider mot sitt slut...

Semestern börjar lida mot sitt slut. Sista kvällen i Portugal. Buhuuu! Jag vill inte lämna detta vackra land även om det ska bli ganska skönt att sova i min egen säng och träffa alla efterlängtade vänner igen.

Idag började vi dagen vid poolen. Efter lunch tog August och Matthias en siesta och jag gick ner till stranden. Det är nåt visst med sandstränder. Jag älskar dem! Speciellt dagar som idag när det blåser lite så att man har lite vågor att hoppa i.

De bästa vågor jag varit med om var på Jones beach på Long Island. Jag var 15 år och på förberedelseläger alldeles i början av mitt utbytesår i USA. Jag minns att stranden var hur lång och djup som helst. Det var massa folk och badvakter och badvaktstorn med jämna mellanrum. Det kändes som taget ur ett avsnitt av Baywatch. Vågorna var så höga att jag faktiskt var lite rädd för dem. Det var med skräckblandad förtjusning som jag spenderade hela den dagen hoppandes i vågorna...

Jag har aldrig stött på så bra vågor som den gången för femton år sen. Det har funnits stunder då vågorna i alla fall haft en tendens till att verka höga, som den gången i Side med familjen Karlström. Då var de faktiskt ganska okej..

Oh well.. Vågorna idag var inte på när så höga som jag egentligen vill ha dem men å andra sidan var det ganska skönt nu när August skulle bada.

Vi hittade Praia de Rochas bästa restaurang ikväll. Så typiskt!  På alla andra ställen har servicen varit lite upp o ner.. Här var den helt fantastisk. Åååååh jag kommer att sakna Portugal!!!

Nej, tack och god natt!

Möte med delfiner

Gårdagen var helt fantastisk. Zoomarine är som en djurpark med inriktning på vattendjur. Vi var bland annat och såg delfinshowen och showen med sjölejon och sälar. Höjdpunkten för mig var ju såklart mitt besök hos delfinerna.

Att simma med delfiner är ganska dyrt. Jag minns att det var det även i Mexico och kanske var det en av orsakerna till att det aldrig blev av där. Av den anledningen var det bara jag som deltog, Matthias var bara åskådare.

Det hela började med en undervisning om delfiner och lite informtion om delfinerna i parken. På zoomarine har de just nu världens äldsta manliga delfin. Han heter Sam och är 50 år gammal. Totalt har de 20 delfiner. 11 delfiner var med i showen och 9 var med i "Dolphin emotions", som de kallar mötet med delfinerna. Varje grupp hade två delfiner att lära känna. Vår grupp bestod av 10-12 personer och vi hade äran att träffa Lotus och Hamlet. Lotus var den delfin som jag umgicks mest med.

Det är otroligt hur lugna och harmoniska dessa djur är. Vi fick klappa och pussa honom hur mycket som helst. Allt var ju dock under noggrann "supervision" av tränarna. Vi fick även dansa lite med honom och se på när han och Hamlet hoppade och showade lite.

Mitt favoritmoment var nog när jag låg på en platta  och Lotus och Hamlet sköt mig framåt genom att hålla nosarna under mina fötter. Der var riktigt häftigt!

Tiden gick väldigt snabbt och sessionen tog slut mycket fortare än man hade önskat, men jag tycker ändå att jag hann få ut en hel del av den.

Det pratades ganska mycket om miljön och vad vi kan göra för att ta vara på den. Det fokuserades speciellt mycket på nedskräpning och hur det påverkar djurlivet. En delfin kan t ex missta en plastpåse för en manet. Eftersom delfiner inte tuggar maten utan sväljer den hel skulle den inte märka att det inte var en manet. Den skulle svälja påsen som skulle fylla delfinens magsäck med en falsk mättnadskänsla. Det skulle i sin tur leda till att delfinen svälter ihjäl. Inte för att jag någonsin varit en person som skräpar mer i naturen.. Tvärtom så har jag alltid blivit irriterad på folk som inte pallar plocka upp efter sig. När man pratar om det i samband med att man är så nära dessa fantastisk djur så blir man riktigt förbannad på dessa idioter som slänger skräp omkring sig!

Hmm.. Vad skulle jag komma fram till tro? Hur som helst.. Det var skönt att se att de hade så många delfiner och att inte samma behövde underhålla folk hela dagarna. Varje delfin har max två sessioner à 30 minuter om dagen.

Jag måste säga att jag inte hade haft något emot att jobba med delfiner hela dagarna. Vilket underbart jobb det måste vara...

Nu ska det badas i poolen!

ciao

Zoomarine

De senaste två dagarna har mest bestått av sol och bad. Vi har varit på stranden på förmiddagen och sedan käkat lunch vid poolen på hotellet. Därefter har Matthias och August tagit en siesta och jag har hängt vid poolen.

Idag ska vi till zoomarine. Där ska det badas i pooler, tittas på shower och det viktigaste av allt; jag ska umgås med delfinerna. Yeeeeeay!!! Det har jag velat ända sedan bröllopsresan. Där hade vi chansen i Mexico men där valde vi 4-hjuls safari istället, vilket Matthias iofs älskade.

Återkommer senare!

Tjingeling

En dag på stranden

Det blev inget besök på stranden igår, det tog för lång tid att shoppa. Tänk vad lite shopping kan göra en glad! Vi tänkte att när vi ändå spenderat halva eftermiddagen på köpcentret kunde vi lika gärna fortsätta i shoppingens tecken och utforska gatan vi bor på.

Vi bor ju i en riktig liten turiststad så gatan som vårt hotell ligger på är full av små butiker och restauranger. Matthias fick äntligen nya shorts och solglasögon. Själv köpte jag en keps, en klänning och lite hårgrejjer.

Just nu är vi nere på stranden. Vi tänkte köra en heldag idag eftersom vi missade det igår. Antar att vi får ta en paus för siesta när solen är som värst för Augusts skull.

Jag älskar stranden. Det gör August också. Hade han fått välja hade han suttit i vattenbrynet hela dagen och kastat sand omkring sig. Just nu har vi tagit en liten paus från havet så nu äts det kex och byggs sandslott. Det är inte helt fel det heller!

Nu ska jag sola och bada!

Xoxo

Algarve

Då har del tre och sista delen på semestern börjat. Det ska solas, badas och slappas. Typ. :)

Sista kvällen i Lissabon var vi på en fado restaurang. Kvällen började rätt snöpligt med att kameran trillade ur vagnen och gick sönder. Aj! Det gjorde lite ont i hjärtat och mycket ont i plånboken. Men men.. Som "tur" var gick "bara" objektivet sönder... Lite tråkig början på kvällen men vi lyckades ha ganska trevligt ändå.

Vi var lite oroliga för hur August skulle reagera på fado musiken. Det visade sig att han skulle älska den. Varje gång de började sjunga tog han tag om sin bricka och drog sig upp så att han bättre kunde se den som sjöng. Så satt han och skrattade och skrattade under varje framträdande. Han lyckades charma in sig rejält hos ett gäng amerikanare som satt bakom oss.. De satt och tittade på August istället för på framträdandena.

Igår kom vi i alla fall till Algarve. Lite senare än tänkt för vi blev tvungna att köpa ett nytt objektiv till kameran. När vi kom fram vid halv fem så sken solen fortfarande och det var 38 grader varmt. Sååå härligt! Vi tog ett dopp i havet, semesterns första. Vi kunde dock inte vara på stranden så länge för vi ville hinna äta innan matchen.

Som de flesta andra här nere så hejade jag på Spanien. Är det bara jag eller spelade inte Holland lite väl aggressivt? Oh well.. Grattis Spanien! Det firades en hel del här nere i Algarve.. Kan tänka mig att det måste ha varit helt crazy i grannlandet.

Har jag förresten sagt att det är gratis wi-fi på hotellet? Me like! Det borde vara standard på alla hotell. Det blir så dyrt att köra på telefonräkningen hela tiden. Man är lite internet-nörd så man får ju abstinens när man är offline så länge.

Gratis internet till trots så måste jag säga att jag saknar hotellet i Vila Franca. Där var sängarna sköna, kuddarna höga och gardinerna totala sunblockers. Här är sängarna hårda, kuddarna så platta att de nästan är obefintliga och även om gardinerna stänger ute en del av solljuset så är det ändå så pass ljust i rummet så att man inte behöver några lampor för att se... Inte helt i min smak. Har sovit oerhört dåligt inatt. Som grädde på moset så har August vaknat stup i kvarten hela natten. Suck! Men men.. Efter frukosten gick vi ner och badade i poolen och då vaknade man ju till lite.

Nu är det dags för lunch och lite shopping!

Tjingeling

Lissabon

Onsdag

Middagen igår var mycket trevlig och maten helt underbar. Jag minns inte att maten på Fernandos restaurang varit så god tidigare. Jag åt den grillade fisken.. jag fick dock bara halva för mig själv då jag har en son som också älskar fisk. Matthias hade beställt Bife na pedra vilket var en stor köttbit på en sten. Det låter kanske inte så gott men det var helt fantantastiskt. Det svåra nu blir att matcha den kulinariska upplevelsen resten av semestern. Till efterätt blev det chokladmousse. Mmm yummi! Det är min standardefterätt här i Portugal. Om det är någon som vet hur det chokladmousse ska tillagas så är det portugiserna. Den är krämig, tjock och rik i smaken. Men oj vad jag behöver träna!!!

Idag bär det av till Lisabon för del två av semestern!

Lördag

Har ännu inte hittat gratis wi-fi vilket gör att det dröjer mellan uppdateringarna.

Tiden går snabbt och tiden i Lissabon börjar rinna mot sitt slut. Det har varit några aktiva dagar. Torsdagen spenderades med min kusin Andreia. Då var vi bland annat uppe i Castello San Jorge som är ett måste när man är här. På eftermiddagen tog vi en tur till "expot" där vi åkte linbana.

Igår var vi på Lissabon zoo. Det finns mycket roligare djur här än vad man är van vid hemma. Vi såg bland annat noshörningar, krokodiler och flodhästar. Apor fanns det hur många varianter av som helst. Augusts favorit var nog sjölejonet som hälsade på honom under delfinshowen. Matthias favorit var flodhästarna. Det fanns så mycket att titta på på zoot så vi hann inte med något annat igår.

Idag bestämde vi oss för att promenera till Belém. Efter gårdagens behagliga promenad till zoo tänkte vi att det inte kan vara mycket värre att gå till Belém. Tji fick vi. Vi var förberedda på att det skulle vara ungefär dubbelt så långt som att gå till zoo men vi var inte alls beredda på att det skulle vara en sån utmaning att ta sig dit med barnvagn. Vi fick kryssa fram och tillbaka över fyrfiliga vägar då trotoaren helt plötsligt tog slut eller var för smal för att gå på med vagnen.  Att solen gassade på rätt rejält gjorde ju inte direkt promenaden mer behaglig. Jag tål solen ganska bra men hade ändå smort in mig med faktor 20 just in case. Dessutom sökte vi oss till skuggan där det var möjligt. Trots det så har jag lyckats bränna mig. :( Har suttit här och sprayat med min aloe vera spray och smort in mig med aloe vera after sun men det svider och bränns ändå! Buhuuu!

Några positiva saker med dagen är att jag äntligen fick min Pastel de Belém... (Det är Portugals godaste pasteis de natas) ..och att jag köpt klänning till Michael och Angelas bröllop. Nu ska jag bara gå ner några kilo så att den sitter bra också, hehe. Same same...

Ikväll har mamma bokat bord på en fado restaurang. Det känns som ett måste nu när Matthias besöker Portugal för första gången.

Imorgon är det bye bye Lissabon och hello Algarve. Jag kommer att sakna Lissabon samtidigt som det ska bli så otroligt skönt att äntligen få bada! Jag tänker bosätta mig i vattnet den kommande veckan. Om någon söker mig så hittar ni mig någonstans runt vattenbrynet! Misstänker nämligen att min son också kommer att bosätta sig i vattnet!

Ciao

Portugal - Vila Franca

Portugal för mig är i mångt och mycket Trancoso de Cima och dess omnejd. De små byarna med kringelikrokvägar och stora fält där det är glest mellan husen. Människor som är oerhört vänliga och hälsar på en som om man vore kära vänner, som inte setts på ett tag, även om man aldrig setts förr. En vanlig hälsning består av en puss på varje kind. Något som jag är van vid men som nog var ganska nytt för Matthias. Portugal - I love it!

Flygresan ner gick smärtfritt. Något som vi har varit ganska bortskämda med. August somnade precis innan take off och sov halva tiden. Så lyxigt!

Första dagen gick mest åt att spana in hotellet i Vila Franca, vilket var oväntat fräscht, och att umgås med släkten. Vi överraskade släkten genom att dyka upp på min kusins (Fernando) restaurang. Där var både moster, min andra kusin (Jorge), Jorges fru och min morbror. Vi käkade lunch där och därefter hängde vi i Trancoso. Livet på landet här i Portugal är lite annorlunda än det liv vi är vana vid hemma. Levenet är aningen mer primitivt. Vakthundarna sitter fastkedjade på gårdarna året runt och skäller så fort någon kommer i närheten.. eller ens går förbi på gatan utanför.  De flesta har höns, kaniner, får eller annan boskap. Min moster har en gång i tiden haft alla tre. Nu har hon inget av det. Min morbror har dock fortfarande sin vindruvsodling. Han säljer vindruvorna till ett koperativ och behåller det han behöver för eget bruk. Han gör sitt eget vin och brännvin året runt.

På kvällen åt vi på hotellet. Där fick vi världens största kanna med sangria. Det var så gott! Varför har inte alla mynta när de gör sangria?

Igår åkte vi och köpte en barnstol på Ikea. Hehe, typiskt svenskt men det är ju så praktiskt att ha. Därefter körde vi till Caldas de Rainha där mammas lilla faster och kusin bor. Vi släppte av mamma och pappa där och begav oss ut på egna äventyr. Vi hade planer på sevärdheter som vi ville besöka men kom inte ihåg vad de hette och reseguiden hade vi glömt på hotellet. Vad göra? Vi slog upp sevärdheter på gps'en och körde till den närmsta.

Gps'en varnade för att vi var tvungna att köra på en grusväg för att komma dit. Vi trodde inte att det skulle vara något problem.. ända tills vi insåg att grusvägen inte var av grus utan sand. Att köra i 1,8 km uppför en brant bestående av sand.. Nej tack! Vi stannade i byn nedanför som var riktigt mysig!

Senare på kvällen när vi höll på att göra oss i ordning för middagen knackade det på dörren. Där stod en kypare med en flaska Moet. Det visade sig att mamma o pappa hade skickat upp den som grattis på bröllopsdagen. Najs! Även middagen igår intogs på hotellet. Mycket god mat och mycket god sangria.. Igen.

Gardinerna här nere i Europa är mycket mer effektiva än de man är van vid hemma. När man drar för gardinerna så blir det becksvart i rummet. Det gör att vi sover väldigt bra på nätterna. I morse vaknade vi strax efter halv nio. När vi kom ner till restaurangen i morse satt Maria Augusta (moster) och åt frukost med mamma o pappa. Eftersom vi hade upptäckt att man kunde fälla upp två extra säten i bakluckan tog vi med moster på en liten road trip. Det slutade i Porto Alto, inte världens roligaste stad men möjligen världens varmaste. Det blev ett ganska kort stopp. Efter att ha kört moster till min morbrors restaurang åkte vi tillbaka till Vila Franca.

Ikväll blir det middag på Fernandos restaurang med hela familjen. Det ser vi fram emot!

Det enda problemet hittills är att man äter, äter och äter. I need my träningsbuddy. Kom hit! ;)

Nej, nu ska jag återgå till semestern.

Peace out

Dans, dans, dans!

Gooood morgon världen! Denna veckan har gått i dansens tecken. I tisdags köpte vi ett 10-kort på Dansakademin. Vi hade ju egentligen bestämt oss för att inte göra det men om vi vill kunna gå på det fulla zumbapasset på tisdagar så var vi tvungna att köpa ett klippkort. Så här i efterhand så tror jag inte att det blir några problem att gå 10 gånger till 29 augusti. Vi har redan hunnit med tre pass denna veckan. Zumban i tisdags var ungefär som i torsdags. Det var samma instruktör. Jag ser fram emot att testa det med han som brukar hålla i det på tisdagar.

Igår körde vi två pass efter varandra. Först gick vi på "Pussycat Dolls" och sedan på Yoga. Det förstnämnda var riktigt roligt men oooj vad ovig jag är. Hon som höll i passet såg ju nästan ut att vara gjord av gummi ibland. Jag är väl öhmt.. inte riktigt där än. ;)

Skulle egentligen gått till frissan igår men hon var sjuk. Så himla tråkigt. Självklart måste ju även frisörer få vara sjuka ibland men det är tråkigt när det drabbar en själv. Jag har ju ingen möjlighet att gå de kommande tre veckorna.. Oh well. Kanske helt enkelt ska vänta till hösten och gå nån vecka innan Michael och Angelas bröllop. Mmm, så tror jag att det blir.