Upplyst

Vad är det med ogräs och dess förmåga att växa i superfart i tid och otid? På semestern i Augusti spenderade vi en hel helg åt trädgården. (Dvs 1,5 dag på att fundera på att vi borde ta tag i den och cirka 0,5 dag på att verkligen göra det.) Nu är det en massa ogräs i rabatterna igen. I november. Hur är det möjligt? Har ogräset några grandoisa (?) planer på att ta över världen? I så fall är det på god väg! Och vad är det egentligen med päronträd och päronrost? Jag älskar att kunna plocka päron direkt från trädet. Det är ju då de smakar som bäst. Men det ser ju inte så himla fräscht ut när hela trädet är fullt med orangea prickar. Har provat pappas trick med att spraya på vatten & diskmedelsblandning. Jag trodde det hade hjälpt när bladen kom i våras. But oh no.. lagom till midsommar kom de där små prickarna igen. Googlade på det och det visade sig att det tydligen är då de brukar dyka upp. Suck. Det har ju varit så de senastee 3 åren så det är ju inte helt lätt att lista ut vilka enar som är skyldiga... och även om vi skulle kunna lista ut det så kan vi ju inte direkt gå runt och fälla träd i området.

Oh well... Vi får väl ta tag i ogräset igen till våren. Snart kommer väl snön och då slipper vi ju se eländet på ett par månader.

På tal om något helt annat så upptäckte jag härom dagen att man kan skicka ljusogram. Ljusogram?! Är det inte fantastiskt? Jag surfade in på Yankee Candles hemsida och upptäckte att man kan skicka ljus till vänner och bekanta. Yankee candle är mina favoritljus. Jag har varit barnsligt förtjust i dem ända sedan året i USA, men köper dem alltför sällan. Just nu är jag smått besatt av saker som luktar gott. Fräscht som t ex JIF eller tvättmedel. Jag övervägde att köpa CLEAN parfymen warm cotton men kanske ska investera i ett doftljus istället. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0